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Brume/Oublier Et Mourir 12" LP + V/A Epicurean Escapism Tape

BeitragVerfasst: 25.08.2012 (12:19)
von fin de siècle
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BRUME / OUBLIER ET MOURIR - A YEAR TO LIVE
Split & Collaboration 12" LP

Released by Silken Tofu (B)
Normal edition: 12" LP 333 copies
Special edition: 12" LP + lathe cut 10" LP Box 33 copies

Available at: http://www.anemonetube.de
http://www.discogs.com/brume-Oublier-Et ... se/3688997

‘A Year To Live’ is the 2nd collaboration between the German dark ambient/noise sound artist ANEMONE TUBE (OUBLIER ET MOURIR) and the French sound experimentalist CHRISTIAN RENOU (BRUME). ‘A Year To Live’ ties in with the highly acclaimed ‘Transference’ collaboration CD (released by Auf Abwegen, 2003), which radiated a subtle (dis)quieting melancholy, but goes beyond it.

‘A Year To Live’ refers to the same-titled book by Stephen Levine, which deals about preparing for or ‘practicing’ death to remind oneself of the beauty of life. On his deathbed, Socrates exhorted his followers to practice dying as the highest form of wisdom. Levine teaches us to live each moment mindfully and created the so-called ‘year to live’, a program of intensely practical strategies and powerful guided meditations, which helps us to live our lives with more awareness before we die. Both artists approach this theme with notably different points of view, but complement one another’s vision, in such a precise and dedicated manner, that one can truly not exist without the other.

BRUME is the experimental music project by CHRISTIAN RENOU, a particularly prolific sound artist, active since 1985. With recordings on Elsie And Jack, Drone, Old Europa Café,
Relapse, Staalplaat and his own Brume Rec., Christian Renou has built quite a name for himself over the years and can be considered a legend in the field. On ‘A Year To Live’ BRUME creates environments ranging from the completely abstract to the vaguely specific, using elements such as voice, loops, wide-ranging drones, ghostly ambiences, noise, various electronics and even percussions. The loops and voice samples roam throughout the track list like persistent ghosts wandering in a transcendental, shapeless purgatory, reciting their obsessions like a mantra.
http://www.elsieandjack.com/brume

ANEMONE TUBE has aroused much attention with his two consecutive releases ‘Dream Landscape’ (2010) and ‘Death over China’ (2011), which embody hell’s darkest nightmares to give a good, hard glimpse of Death’s reign over matter and human existence. Now a new form of expression is born and in a sense it is the cathartic aftermath of the unbearable pain caused by the previous realisations. Such an expression required a different vehicle, which is OUBLIER ET MOURIR (‘to forget and to die’). A name perfectly suited to the peaceful, meditative, but also deeply emotional and atmospheric character of the music, which is a unique mix of melancholic ambient soundscapes & melodramatic pop sometimes reminding of TOR LUNDVALL, ARCANA and (early) SYLVAIN CHAUVEAU.
http://www.anemonetube.de

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V/A EPICUREAN ESCAPISM
Compilation Tape C-50 + Video DVD-R
on the occasion of the Epicurean Escapism Festival 7th of July 2012

Released by Silken Tofu (B) & The Epicurean (D)
Ltd. edition: 100 copies, handnumbered

Pro-dubliated C-50 Tape with silk-screenprint + DVD-R, comes in a luxurious packaging in a limited edition of 100 copies only. Each package includes an individual download code. Featuring exclusive tracks by all performing artists: IRM, KRANK, ANEMONE TUBE, HUMAN LARVAE, JARL and DISSECTING TABLE and a video by MARTIN BLADH.

Available at: http://www.anemonetube.de
http://www.discogs.com/various-Epicurea ... se/3702760

REVIEW:

"Unter Eskapismus versteht man – kurz gesagt – das Ausblenden der alltäglichen Realität. Will man es genauer wissen, so bemerkt man schnell, dass man ein Fass ohne Boden vor sich hat. Man erfährt, dass Eskapismus oft Kunstwerken nachgesagt wird, in der Regel denen, die nicht direkt Stellung zu Problemen der Zeit beziehen. Vielleicht auch, dass der Begriff erst in der Moderne aufgekommen ist, und für allerlei Fluchtreflexe steht, die eine von Masse und Marktgesetzen geprägte Gesellschaft mit all ihren Entfremdungserscheinungen nach sich zieht. Der mongolische Nomade (den es so freilich auch wieder nur in der Vorstellung von Stammtischsoziologen gibt) kennt weder Entfremdung noch Eskapismus, aber sicher bedeutet Alltag auch in der Moderne stets etwas anderes, je nach der Rolle, die man in seinem Bereich der Gesellschaft einnimmt. Und überhaupt, Flucht für wie lange, wohin und zu welchem Zweck? Flucht als innere Emigration oder als völlige Eremitage? Weshalb diese demonstrative Absage an die vita activa?

Zunächst einmal muss man festhalten, dass Eskapismus kein Konzept ist, sondern vor allem ein emotionales Schlagwort. Befragt man dazu die Intellektuellen, bekommt man recht unterschiedliche Antworten. Natürlich betonen einige das Moment des Mutlosen, Resignativen, das mancher Weltflucht fraglos anhaftet, selbst wenn das Ziel eine künstlerisch ausgearbeitete Fantasiewelt ist. Eskapismus gilt unter solchen Gesichtspunkten als reine Blockade, als Ausdruck eines kindischen Trotzes. Viele allerdings haben ein positives Bild vom Abtauchen in die subjektive Gegenwelt. Für dekadente Autoren wie Huymanns und ihre Erben (Lovecraft, Houellebecq) impliziert eine solche Flucht die radikale Kritik an einer sozial verkümmerten Gesellschaft. Für Philosophen wie Ernst Bloch ist er zugleich Möglichkeit zur Regeneration und ein Quell der Kreativität, die oft erst im Zustand der Sammlung und des vorübergehenden Ausklammerns alltäglicher Einflüsse gedeihen kann. Eine Quelle ebenso für neue Sichtweisen auf die Welt, im Idealfall fern von Masse, Markt und funktionalem Räderwerk. Werke, die unter einem solchen Movens entstehen, sind oft ambivalent und meist auch eher düster als blumig, denn sie tragen die Angst und den Hass gegen eine Realität in sich, die sie zu vermeiden suchen. Bloch sah seinerzeit gerade die Musik als besonders geeignet, ein solches Gefühl und die damit zusammenhängende Utopie umzusetzen. Auch auf der am 07.07. in Berlin stattfindenden Veranstaltung „Epicurean Escapism – Festival for Escapist Music & Arts“ liegt ein besonderer Fokus auf Konzerten, abgerundet durch Beiträge aus bildender Kunst, Performance und Film. Ein noch offensichtlicherer roter Faden ist die Tatsache, dass alle beteiligten Künstler mehr oder weniger in der Tradition des Industrial stehen.

Begleitend erscheint die vorliegende Tape C-50/DVD-R-Compilation, auf der alle Teilnehmer mit einem exklusiven (oder exklusiv bearbeiteten) Beitrag vertreten sind. Der Auftakt des Tapes hält gleich die größte Überraschung bereit, denn „Drain Sounds in the Well“ ist seit Jahren der erste Track, den der bekannte Drummer und Klangkünstler John Murphy unter seinem Projekt Krank veröffentlicht, diesmal in Zusammenarbeit mit Till Brüggemann von Gerechtigkeits Liga. Mit Mischpult und Field Recordings wird eine primitivistisch ausgestaltete Klanglandschaft entworfen, die neben jeder Menge Gefiepe vor allem durch metallische Perkussion geprägt ist. Wie ein Großteil der Beiträge ist das darauf folgende Anemone Tube-Stück von eher flächiger Struktur. „Dream Landscape“ ist eine neu abgemischte Version des Titelstücks vom 2010er Album; eine intensive Traumlandschaft voll bedrohlicher Nachtgesichte bewegt sich auf den Hörer zu, und wer sich dem lärmigen Dröhnen nicht entziehen kann, verliert sich am Ende im Sog der Klänge. Die schwedische Combo IRM liefert einen rauen Live-Track, der in seiner fließenden Vorwärtsbewegung an Anemone Tube anknüpft. Das Soghafte des Vorgängerstücks indes tritt zugunsten eines verzerrteren Klangbildes etwas zurück, der sich mit der Zeit verdichtende Sound wird von entmenschlichten Schreien akzentuiert, die man von früheren Aufnahmen der Gruppe kennt.

Jarl, das Projekt eines der IRM-Musiker, widmet sich in „Succubus“ dem Mythos des teuflischen Blutsaugers in Gestalt einer schönen Frau. Im Zentrum der Musik steht ein minimaler Loop, der von der Klangfarbe her sogar im klassischen Sinne schön ist. Im Verlauf ergänzt durch Bassgebrumme erzeugt er die organischsten Momente der kleinen Sammlung, melancholische Ambientsounds geben dem Stück zudem eine markante Spannungskurve. Mit „Obsession Intermezzo“ und „Path of the Unwanted“ ist Human Larvae, ein deutsches PE-Projekt, gleich mit zwei Tracks vertreten. Was noch wie hintergründiger Ambient beginnt, steigert sich graduell zu infernalischem Noise mit doomigen Untertönen, v.a. der zweite Track zählt mit seinen verzweifelt herausgebrüllten Vocals zu den intensivsten Momente des Tapes. Dissecting Table, einer der musikalisch oft „westlicher“ orientierten Japanoise-Acts, trägt ein sehr eigentümliches Klanggebilde voller Zitate bei, die an sleazige Filmmusik erinnern und aus jeglichem Noiseklischee angenehm herausstechen. Ähnlich dem Beitrag von Krank und im Unterschied zu den europäischen Acts ist „Human Sacrifice“ weniger fließend, sondern eher ein Panorama an merkwürdigen Sounds. Mit „In A New Light“, einem bisher unveröffentlichten Stück aus der „Dream Landscape“-Session, sorgt Anemone Tube mittels verhallter Streicher, Radiosamples und verfremdeter Stimmen für einen desolaten Ausklang. Martin Bladh von IRM und Skin Area ist auch Performancekünstler und Kurzfilmer, ein vor einigen Jahren etwas untergegangener und mittlerweile längst vergriffener Film von ihm erscheint auf der beiliegenden DVD-R. Freunde des Wiener Aktionismus und sleaziger Überschreitungen werden an dem Video ihre Freude haben. Unter denen, für die Noise-Kultur reine Musik ist, gibt es sicher einige, für die „Pig and Tomboy“ gewaltig an den Grenzen des guten Geschmacks kratzt.

Was diese Compilation auszeichnet ist die mehr als solide Balance zwischen Qualität und Vielseitigkeit. Gerade letztere sollte man bei dem mittlerweile schon recht alten Genre Industrial mit all seinen epigonalen Erscheinungen durchaus lobend hervorheben. Krank steht für die verspielte Seite des experimentellen Noise, Anemone Tube für dessen surreale, kontemplative Natur. IRM und ihre Ableger verkörpern (in Vermeidung des etwas abgedrosschenen Wortes “transgressiv”) den extremen, provokativen Performance-Charakter, Human Larvae die fatalistiche Dunkelheit und Dissecting Table stehen letztlich für die derangierte und hedonistische Seite einer Musiktradition, die in den späten 70ern ihre Initialzündung erfuhr. All dies unter dem Begriff des Eskapismus zu fassen, hebt sicher ein Element unter anderen besonders hervor – Industrial hatte ja auf der einen Seite stets einen starken Wirklichkeitsbezug, schon da er den Sound der Produktionsprozesse ins Zentrum seines Stils stellte. Dagegen steht indes eine Haltung größtmöglicher Negation, sowie die Tatsache, dass viele im Industrial verwurzelte Konzepte später eine mystische Färbung bekamen (aus TG entstanden Psychic TV und später Coil, the rest is history). Ein interessantes Konzept also, dass auch in festgefahrenen Gemütern neue Reflexionen über die Funktion von Gegenkultur entfachen könnte.

Die Tape/DVD-R-Compilation erscheint in hundert Exemplaren in silberner oder roter Hülle. Das Festival findet kommenden Samstag im Berliner Veranstaltungsraum “FEED” statt."

(African Paper, U.S. June 2012)

V/A Epicurean Escapism Tape on bandcamp now!

BeitragVerfasst: 07.12.2012 (14:42)
von fin de siècle
V/A EPICUREAN ESCAPISM compilation tape now online on bandcamp:
http://epicureanescapism.bandcamp.com

Only few copies left, available from:
EPICUREAN ESCAPISM http://epicureanescapism.bandcamp.com
SILKEN TOFU http://silkentofu.bigcartel.com
and FREAK ANIMAL http://cfprod.com/fa

Re: Brume/Oublier Et Mourir 12" LP + V/A Epicurean Escapism

BeitragVerfasst: 09.02.2013 (11:16)
von fin de siècle
NEW REVIEW BY NOISE RECEPTOR MAGAZINE (Australia)!

http://noisereceptor.wordpress.com/2013 ... -escapism/

Various Artists – Epicurean Escapism MC / DVDr 2012 The Epicurean / Silken Tofu

Not a typical compilation in the traditional sense, here we have a multi-media document that was issued as a companion release for a live festival of the same name (held in Berlin on 7th of July 2012). This release features all artists who performed live, including: IRM, Krank, Anemone Tube, Jarl, Human Larvae, as well as further contributions from Dissecting Table and Martin Bladh (who both presented video screenings at the festival). Although festival compilations can often be somewhat uninspired, ‘Epicurean Escapism’ avoids this pitfall in term of both the artistic contributions and the packaging and presentation (silver bubble wrap pocket sleeve and pro-duplicated tape).

Krank (an old resurrected project of John Murphy) is first up, presenting a dose of ritual industrial sounds – multi-tracked vocals and myriad on tonal textures are the order the day here. Anemone Tube follow with a remixed track from the excellent ‘Dream Landscape’ album, presenting a multi-dimensional dark ambient track constructed field recording and droning synth textures – great stuff as expected. The next track is a devastating live attack from IRM, here presenting the title track from their last album ‘Order4’. Built on a base of heavy droning distortion and crumbling static Martin Bladh’s vocals suitably unhinged, sounding if he is pushing himself to an absolute point of collapse. Jarl rounds out the first side of the tape and present an animated yet meditative ambient track consisting of a multitude of clinical throbs and pulsing elements, and a looped bass line that is quite reminiscent of early Deutsch Nepal.

Flipping over to side two Human Larvae present two short tracks in quick succession. The first is a layered dark ambient / industrial track with an ominous droning atmosphere, whilst the second drives a more static riddled power electronics tone including obligatory yelled/ distorted vocals. As my first introduction to Human Larvae both are solid and enjoyable tracks in their given styles. Dissecting Table follows whose track is the longest of the compilation, but from my perspective is the weakest (…but to qualify this view I have never been a huge fan). The track presented here is freeform noisy industrial, with cascading waves of distortion and heavy dose of digital clatter, rounded out with aggressive processed vocals in the dying minutes. Anemone Tube return to conclude the music part of the release with a calm and melancholic track, built on a dour synth line and ‘composed’ field recording elements – again an excellent contribution.

In addition to the music, a short art film by Martin Bladh is presented entitled ‘Pig and Tomboy’. Experimental filmmaking in its styling, the short video juxtaposes visual cuts ups of various disturbing scenes being acted out (…Martin Bladh and an accomplice in a pig mask). These images play out seemingly in response to an audio collage of interview dialogue which has been collated and contributed by Peter Sotos (…dealing with a girl’s decent into drug use, prostitution and subsequent death by unknown means). Interestingly in some sections the footage is filmed via the reflection of a mirror, where the tripod camera that has captured the scene is clearly visible in frame, which raises questions of whether the audience is a mere passive viewer, or perhaps an active voyeur just out of frame. The video certainly warrants more analysis and dissection than can be provided here, but it is uncompromisingly executed by Martin Bladh, which should be no surprise at this point given his artistic endeavours to date.

From packing to the multiple formats of contributed material, it provides ‘Epicurean Escapism’ with a clear point of difference from the more ‘standard’ approach to a festival oriented compilation. Yes this is ludicrously limited at 100 copies, but worthy of investigation all the same.

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Only few copies left, available from:
EPICUREAN ESCAPISM http://epicureanescapism.bandcamp.com
SILKEN TOFU http://silkentofu.bigcartel.com