ANEMONE TUBE - DEATH OVER CHINA CD

industrial und artverwandter bereich

Moderatoren: haiwire, thedi, chikan

ANEMONE TUBE - DEATH OVER CHINA CD

Beitragvon fin de siècle » 15.05.2011 (20:37)

Bild

Bild

ANEMONE TUBE - DEATH OVER CHINA CD

One year after the highly acclaimed "Dream Landscape" CD ANEMONE TUBE returns with the new concept album "Death over China".

No country in history has emerged as a major industrial power without creating a legacy of environmental damage that can take, if at all possible, decades to undo. China`s rise as an economic power has no clear parallel in history; thus, its pollution problem has shattered all precedent developments.

"Death over China" is a retaliation of nature against humankind. In the same moment it is a dedication to our untamed curiosity for the essence of death and our (inherent in our collective action) secret death wish. In China`s uncompromising economical and social development we see demonstrated, how we - even with the immolation of our health, environment and tradition - are the servants to material progress. Though we are aware of the approaching ecological disaster, we hazard the consequences. Sustainability is sacrificed on the altar of egoist quest for happiness. We consume, we destroy, we thrive, we conjure: "Deathly kingdom of desire, you sustain the life in me, Black death rise!"

Using field recordings, collected in Nanjing and Shanghai in 2007, ANEMONE TUBE creates an unsettling yet intriguing, apocalyptic soundtrack with a sinister atmosphere and a depressive undertone - a unique blend of dark ambient, post industrial and power electronics in the tradition of European industrial music.

"Death over China" is the second part of "The Suicide Series", for which field recordings provide a conceptional basis. In a poetic way ANEMONE TUBE combines analytical realism of the phenomenal world with buddhist psychology and nihilist rhetoric influenced by the works of Michael Haneke, Hayao Miyazaki, H.P. Lovecraft and Yukio Mishima.

All music recorded between July 2007 and December 2009. Mastered by JAMES PLOTKIN 2010.

Definitely ANEMONE TUBE`s best and most mature album yet.

Teaser video: http://www.youtube.com/watch?v=V5C-LShWUqs

Co-released by Topheth Prophet (Israel) & Silken Tofu (Belgium)
Release date: 1. Juni 2011

CD | 2011 | 6 tracks | playtime: 45 minutes
Mastering by James Plotkin
Comes in beautifully designed deluxe 5 panel
oversize folder with elegant black/metallic gold print.
Limited hand numbered edition 731 copies

12,50 Euro + Porto

Bestellungen per Email transformed(at)gmx.de
oder Webshop: http://www.anemonetube.de
Zuletzt geändert von fin de siècle am 20.05.2012 (10:40), insgesamt 2-mal geändert.
ANEMONE TUBE http://www.anemonetube.de
EPICUREAN ESCAPISM FESTIVAL / THE EPICUREAN (label) http://www.transformed.de
Benutzeravatar
fin de siècle
 
Beiträge: 50
Registriert: 24.04.2011 (12:52)

Re: ANEMONE TUBE - DEATH OVER CHINA CD out now!

Beitragvon fin de siècle » 09.06.2011 (16:05)

ANEMONE TUBE http://www.anemonetube.de
EPICUREAN ESCAPISM FESTIVAL / THE EPICUREAN (label) http://www.transformed.de
Benutzeravatar
fin de siècle
 
Beiträge: 50
Registriert: 24.04.2011 (12:52)

Re: ANEMONE TUBE - DEATH OVER CHINA CD out now!

Beitragvon fin de siècle » 21.07.2011 (17:31)

Neue Reviews:

ANEMONE TUBE – DEATH OVER CHINA (CD)

In einem Land, in dem Turbokapitalismus sich mit einem autoritären Regime paart, sind die Konsequenzen für die Umwelt katastrophal und weithin dokumentiert. Verglichen mit dem in einer Reihe von chinesischen Städten zu atmenden Miasma, das Atemluft zu nennen ein Hohn wäre, mutet Manchester zur Zeit der industriellen Revolution wie ein Luftkurort an.

Der zweite Teil der so genannten „Suicide Series“ des deutschen Projektes ANEMONE TUBE – der Titel bezieht sich auf das selbstzerstörerische Verhalten der Gesellschaft, in dem sich ein „geheimer Todeswunsch“ zeige -, dessen erster Teil auch auf diesen Seiten besprochen wurde, konzentriert sich auf das Land der Mitte, dessen Facetten im Innern der großformatigen Verpackung durch eine Reihe von teils kontrastierenden Bildern illustriert werden: Buddhastatuen, jedoch auch Baukräne, Wälder, aber auch eine Häuserfront voll Werbung für westliche global player, (überraschenderweise) den von den Sirenen bedrängten Odysseus und schließlich drei Bilder, die die letzte öffentliche Ausübung der so genannten Leng Tch’e-Folter dokumentieren und die einen nicht unerheblichen Einfluss auf Batailles Vorstellung des Ekstatischen hatten (und von denen das berühmteste Foto einige vielleicht vor einigen Jahren im Kino in der Apotheose (und der Überschreitung wie auch dem Endpunkt?) des zeitgenössichen “Terrorkinos” (Stiglegger) Martyrs sehen konnten).

Dabei bestehen die Stücke – bis auf zwei Ausnahmen – lediglich aus Feldaufnahmen, die der Musiker 2007 in Shanghai und Nanjing gemacht hat. Gleich der Opener „Black Death Rise“ mit seinem Chaos aus Stimmengewirr, Verkehrsgeräuschen und einem auf-und abschwellenden Dröhnen illustriert das geordnete Chaos der die Straßen dieser Städte bevölkernden Menschenmassen sehr gut. Auf „I Shall Forever Invoke“ wird das Wirrwarr durch eine im Hintergrund spielende nur zu erahnende Klangfläche ergänzt: Stimmen rufen, schreien, rezitieren inmitten des Durcheinanders. Auf „Prayer Walk“ werden die Feldaufnahmen durch am Synthesizer erzeugte analoge Noisekaskaden ergänzt, wodurch sich das Stück (bedingt) Power Electronics annähert (aber besser ist). Bei „Brooding Haze“ glaubt man sich in einer Fabrikhalle, man hört erneut Stimmen(gewirr), Presslufthämmer (?). Verglichen mit diesen Stücken mutet „The Announcement (Death Over China)“ ruhiger, weniger hektisch, fast schon meditativ an. „The Desecration from Within“ beginnt mit einem Sprachsample aus Nausicaä of the Valley of the Wind, bevor inmitten des Lärms die Stimme des Musikers auftaucht, die vielleicht das künstlerische Programm, die Intention dieser Veröffentlichung verbalisiert: „I am the mirror of your disguise/the desecration from within/I am…your decay“. Durch die recht dominante Stimme knüpft dieses Stück vielleicht noch am ehesten an traditionelle PE-Projekte an (leichte ANENZEPHALIA-Einflüsse hatte ich schon auf dem Vorgängeralbum ausgemacht), aber wie auch schon auf „Prayer Walk“ ist die musikalische Umsetzung wesentlich gelungener, weniger vorhersehbar und an keiner Stelle epigonal. Das wie schon der Vorgänger von James Plotkin top gemasterte Album ist unbequem, im besten Sinne des Wortes, es hat (zum Glück) wenig Unterhaltungswert, was es auch wahrscheinlich nicht haben soll. Oftmals sind noch so vermeintlich atonale Alben durch Rhythmus oder vorhersehbares Instrumentarium und wenig überraschende Topoi weitaus weniger störend und transgressiv als das die jeweiligen Künstler (und Fans) wahrhaben wollen, auf „Death Over China“ beeindruckt jedoch wie fast ausschließlich aus der Montage der Feldaufnahmen dichte und differenzierte Klangwälle geschaffen werden, die ein unangenehmes Gefühl hinterlassen (auch dann, wenn man nichts über das Konzept weiß). Die Stimmung, die das gesamte Album durchzieht, wird in angemessener Weise durch das (hier allerdings in der englischen Übersetzung abgedruckte) Zitat aus Dürrenmatts Die Physiker illustriert: „Eine Geschichte ist dann zu Ende gedacht, wenn sie ihre schlimmste Wendung genommen hat.“

BLACK MAGAZIN, M.G., Juli 2011

_
ANEMONE TUBE – DEATH OVER CHINA (CD)

Anemone Tube is a noise-project formed in the Southern part of Germany in 1996. Strong influences to the compositional approach of the project is the nihilistic rhetoric works of Michael Haneke, Hayao Miayazaki and H.P. Lovecraft combined with buddhist psychology and concrete sounds from the real world. All tracks of this album titled "Death over China", are exclusively developed from the use of field recordings. The piece "I shall forever invoke" is the only piece where there are integrations of synthesizer. For this particular piece the synthesizers adds a nice atmospheric soundscape on the background of field recordings. The piece "Prayer walk" is an abrasive beast where the noise drones makes a pure impact on the listener. Screeching noise drills into the ears with additions of distant voices adding a great apocalyptic atmosphere to the piece. Also the piece titled "Brooding haze" drills a deep impression into the listener thanks to the monotonous high frequency noise-sounds operating on top of crushing power electronics and concrete metal sounds. "Death over China" is a part of the so-called "Suicide Series" - a series that aims to express the self-destructive tendency by the modern population due to the social and highly industrialized global development. The album comes in a beautiful art-work in dvd-sized format with early photographs and paintings from early 20th century. Excellent work of noise art.

VITAL WEEKLY # 787, NM, Juni 2011
ANEMONE TUBE http://www.anemonetube.de
EPICUREAN ESCAPISM FESTIVAL / THE EPICUREAN (label) http://www.transformed.de
Benutzeravatar
fin de siècle
 
Beiträge: 50
Registriert: 24.04.2011 (12:52)

Re: ANEMONE TUBE - DEATH OVER CHINA CD out now!

Beitragvon fin de siècle » 21.07.2011 (17:31)

ANEMONE TUBE – DEATH OVER CHINA (CD)

Nur ein Jahr nach dem großartigen „Dream Landscapes“ erscheint nun mit „Death over China“ das neue Anemone Tube Album und übertrifft alle Erwartungen. Optisch wurde der Longplayer an das Format und Design seines Vorgängers angepasst und kommt im ausklappbaren Digipack. Das Cover zeigt eine Photographie einer von Schmerz entstellten Skulptur, die eines der Themen des Albums vorwegnimmt – den menschlichen Körper.

Den Informationen im Inlay entnimmt man, dass das Werk fast ausschließlich auf der Basis von Field Recordings komponiert wurde, die 2007 in Nanjing und Shanghai aufgenommen wurden. Lediglich zwei Stücke greifen zusätzlich auf einen Synthesizer zurück. Im Falle des zweiten Tracks „I shall forever invoke“ wirkt dieser als untermalendes Ambient-Bett und hält die collagenartigen Sound-Fragmente mit ruhigen Harmonien zusammen. Ansonsten regiert auf „Death over China“ die Dekonstruktion. Die teils bis zur Unkenntlichkeit verfremdeten Field Recordings arbeiten gegeneinander, zersetzen sich, und lösen sich auf. Im Hintergrund laufen Sprach-Samples, die weder inhaltlich verstehbar, noch einer eindeutigen Provenienz zuzuordnen wären. Das Sounddesign ist sehr aggressiv angelegt und deutlich power-electronics inspiriert, bleibt allerdings ausgewogen und deckt meist größere Frequenzbereiche ab. Beim Hören werden Emotionen von Beklemmung bis Unwohlsein evoziert, die durch die unverständlichen und realitätsentfremdeten Vokal-Passagen nur noch verstärkt werden. Im fünften Stück „The announcement (Death over China)“ findet das Album seinen vorläufigen Höhepunkt und kulminiert in einem sich immer wieder wiederholenden Sprach-Loop, der sich einem Bohrer gleich in die Gehörgänge fräst. Hier werden Beklemmung und Bedrohlichkeit so stark, dass sie eine fast physische Dimension erreichen.

Die Körperbetonung des Albums kann nicht nur im Cover gefunden werden, sondern zieht sich auch durch die zahlreichen Photographien und Bilder der aufklappbaren Mappe. Neben einem Gemälde des englischen Malers Herbert James Draper (Ulysses and the Sirens) kamen ausschließlich Photographien aus China zur Verwendung. Diese in schwarz/weiß und gold abgedruckten Illustrationen sind ähnlich dem warburgschen Bilderatlas angeordnet, entstammen unterschiedlichsten Kontexten und lassen doch Assoziationen zu der uns so fremden Kultur zu. Dem Körper wird, mit der in gleich drei Abbildungen gezeigten Leng Tch’e Folter, ein besonderer Raum zuerkannt. Diese 1905 auf Bild gebannte Form der Hinrichtung wurde dem westlichen Publikum zuerst durch Georges Bataille bekannt, der diese Darstellungen in sein Werk „Die Tränen des Eros“ aufnahm. Seit dem findet dieses zum Symbol für Transgression gewordene Motiv immer wieder seinen Niederschlag vielen Werken, wie zuletzt im Spielfilm „Martyrs“ (2008, R: Pascal Laugier). Dass diesem Bild hier nun religiöse Abbildungen gegenüberstellt werden, eröffnet eine assoziative Verbindung zwischen sakralen und juristischen Prozessen und problematisiert deren Interdependenz.

„Death over China“ gewinnt durch diese Verschmelzung intertextueller Verweise und Zitate und ordnet sich so in einen Diskurs ein, der kulturelle und spirituelle Grenzphänomene fokussiert. Akustisch und visuell liefert Anemone Tube hierzu einen fruchtbaren Beitrag auf hohem ästhetischem Niveau. Das Album macht die thematisierte körperliche Grenzerfahrung erlebbar und auf einer emotionalen Ebene spürbar. Ein wichtiger Beitrag in umfassend gelungener Ausführung – sehr empfehlenswert!

IKONEN MAGAZIN, Patrick Kilian, Juni 2011
ANEMONE TUBE http://www.anemonetube.de
EPICUREAN ESCAPISM FESTIVAL / THE EPICUREAN (label) http://www.transformed.de
Benutzeravatar
fin de siècle
 
Beiträge: 50
Registriert: 24.04.2011 (12:52)

Re: ANEMONE TUBE - DEATH OVER CHINA CD out now!

Beitragvon fin de siècle » 01.08.2011 (20:21)

ANEMONE TUBE – DEATH OVER CHINA (CD)

I'm glad to see AT is getting more attention that it used to. To me, this album is one of the proof how modern technology can work well for experimental music when used well. Anemone Tube has nearly completely abandoned synthesizers and focuses on treatment of field recordings. Clarity and texture of various sounds recorded in his trips in China perhaps could not have happened in times when portable high quality gear was expensive and perhaps too big to carry in your pocket. Possibilities to edit and layer sound on software allows many possibilities to fail, yet also many possibilities to adjust and take care of every detail.

Despite sources being a collection of every day life, we aren't talking of academic sound art. Death Over China is most of all post-industrial release... whatever that means anymore? It's structure has more common with genres of dark ambient, death industrial and such, but simply textures of material is much more interesting than the traditional keyboards and rhythmboxes. Extensive usage of loops and effect heavy processing still allows the natural sounds come through, and this is absolutely the strength of this album.

It may carry the cinematic feel, occasionally nearly soundtrack type atmosphere, but isn't cheesy. Cover is like previous album. Multi-panel DVD size cardboard sleeve, with golden printed poetry, photos related to the music. I played this album 5 times without removing it from CD player. And it still makes me want to listen it again. I'm sucker for loops and physical sounds.

If one has to go and find negative sides, perhaps next time Anemone Tube will be able to create pieces with more drastic shifts or modulation within the track itself. This is often faulty of digital layering, where density of loops may appear to be enough, but after repeated listens, you feel the hand crafted unpredictable movement to unknown ending of track would be nice. Instead of elements just being there until song ends. Almost like it started.

SPECIAL INTERESTS #6, Mikko Aspa, July 2011
ANEMONE TUBE http://www.anemonetube.de
EPICUREAN ESCAPISM FESTIVAL / THE EPICUREAN (label) http://www.transformed.de
Benutzeravatar
fin de siècle
 
Beiträge: 50
Registriert: 24.04.2011 (12:52)

Re: ANEMONE TUBE - DEATH OVER CHINA CD

Beitragvon fin de siècle » 20.05.2012 (10:44)

ANEMONE TUBE INTERVIEW @ AFRICAN PAPER 2012

http://africanpaper.com/2012/03/17/wie- ... mone-tube/

NEUE REZENSION @ THE SOUND PROJECTOR MAGAZINE, UK, 2012

"Also worthy of the epithet “intense” is Death Over China (TOPHETH PROPHET TP024 / SILKEN TOFU STX.19), an ambitious artistic statement realised in sound and images from Anemone Tube. Anemone Tube is a latterday Industrial noise musician active in Germany since 1996, and he has collaborated or performed with Shift, Sudden Infant, Christian Renou, and William Bennett of Whitehouse, among others. This release is packaged in a luxurious fold-out card device decorated with a gallery of the creator’s photographs from his trip to China, along with some archival photo material including the notorious Leng Tch’e photographs from 1905, and verses of grim poetry about “Black Death” also penned by Anemone Tube. I’d be tempted to align this with many other noise records that push the “apocalypse culture” buttons, but Anemone Tube’s distinctive sound-art here is dramatic and powerful and very creative too. Apparently it’s all made up of field recordings from his trips to Nanjing and Shanghai, and synths are only used on a couple of tracks; he builds up suffocating walls by making numerous loops and layers from his materials, piling it on relentlessly until the effect is overwhelming. Yes, the atmospheres he builds can be as menacing as that of any given “transgressive” music made after 1979, but I sense there is also something quite complex and unknowable taking place here, as though he had managed to capture the darker spirit of contemporary China in his tapes like spirit photographs, and is bringing that darkness to the surface through his layering, looping and editing. I’m not advocating that all field recording work ought to emulate this approach, but it is a very unusual and effective method. It works particularly well on tracks 2 and 3 which are spectacularly chaotic, reflecting urban sprawl as a hideous nightmare and depicting a modern Hell worthy of Bosch. But ‘Brooding Haze’ has a terrifying air of menace constructed mainly from sounds of the wind, and ‘The Announcement’ allows some audible English phrases to bubble to the top of its seething cauldron of churning loops; we hear a voice repeating “there is life, there is hope”, a sentiment which is completely at odds with the overall pessimism and uncertainty of this track (and indeed the entire release). An exceptionally strong and unsettling work."

http://www.thesoundprojector.com/2012/0 ... they-rise/
ANEMONE TUBE http://www.anemonetube.de
EPICUREAN ESCAPISM FESTIVAL / THE EPICUREAN (label) http://www.transformed.de
Benutzeravatar
fin de siècle
 
Beiträge: 50
Registriert: 24.04.2011 (12:52)

Re: ANEMONE TUBE - DEATH OVER CHINA CD

Beitragvon fin de siècle » 09.02.2013 (11:17)

NEW REVIEW BY NOISE RECEPTOR MAGAZINE (Australia)!

http://noisereceptor.wordpress.com/2013 ... ver-china/

Anemone Tube – Death Over China CD Topheth Prophet / Silken Tofu 2011

Although a 2011 release ‘Death Over China’ is the latest from Anemone Tube and an album I had read a number of very positive reviews about before checking this out myself. This also constitutes the second release in a trilogy which commenced with the ‘Dream Landscape’ album from 2010. Conceptually the album is focused on China and from an analysis of the track titles and various cover photos (included within the beautifully designed DVD sized 10 panel cardboard fold out cover), it appears to be making conceptual commentary on the negative cultural and environmental impacts of rampant industrial development and progress experienced in China over recent decades.
At its most simplistic level the sound of ‘Death over China’ is very much one rooted in a sphere of dark ambient and heavy industrial, which edges towards power electronics territories during a couple of segments. However such a statement effectively ignores the means of how this album was constructed and composed. Interestingly the album’s liner notes states that all music was solely created by field recordings made by the artist during a trip to China in 2007 (specifically Nanjing and Shanghai), with additional synthesiser elements added to only two of the six album compositions. This sort of dedicated concept for the construction of the music makes the overall sound and atmosphere of this album all the more remarkable.

Of the six varied album tracks they each take a multi-layered approach to composition, where recognisable field recording elements (car horns, passing traffic, police whistles, loudspeaker/ radio announcements and general urban chatter etc.) are looped in combination with other less recognisable distortion and static driven sounds to achieve vague soundtrack like movements. Likewise with new looped elements being continually introduced, the atmosphere is one that morphs and builds in tone and intensity as the tracks progress.

With the sound source predominantly consisting of field recordings it engenders the album with a varied and interesting tonal quality, which is rich and unique when compared to dark ambient and industrial material that is reliant on synthesised and computer generated sounds. Effectively Anemone Tube achieves a sound that spans the divide between ‘academic’ experimental material and ‘underground’ industrial territory. Likewise within this context Anemone Tube have achieved a particularly unique sound, which these days can be a challenge to say the least within ambient/ industrial spheres.

With is central reliance on field recordings ‘Death Over China’ avoids the pitfalls of the field recordings which can come across as unnecessarily abstract or academic. Anemone Tube has also successfully realised the concept of utilising field recordings as a instrument and in the process has executed an album which is intricate and tonally varied, yet highly listenable. With its complexities and nuances this warrants and demands multiple rotations and detailed attention.
ANEMONE TUBE http://www.anemonetube.de
EPICUREAN ESCAPISM FESTIVAL / THE EPICUREAN (label) http://www.transformed.de
Benutzeravatar
fin de siècle
 
Beiträge: 50
Registriert: 24.04.2011 (12:52)


Zurück zu releases: cd, cd-r, vinyl, mc, md

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 18 Gäste